Pelaksanaan program-guru-penyayang
TUJUAN:-Guru mengamal dan membudayakan sikap penyayang di sekolah
KONSEP
1)Guru Penyayang adalah seorang yang memiliki sifat kepedulian (concern) terhadap setiap perkara yang berkaitan dengan muridnya (every child matters)
2)Menjiwai bahawa murid mereka merupakan aset penting kepada sekolah
3)Membudayakan amalan penyayang merupakan sifat profesional guru dalam perhubungannya dengan murid, ibu bapa dan masyarakat
OBJEKTIF
1)Menjiwai bahawa amalan penyayang adalah budaya guru.
2)Menginsafi bahawa kehadiran murid merupakan rahmat kepada sekolah
3)Menyedari bahawa setiap murid adalah aset kepada sekolah
4)Menghargai sumbangan murid, ibu bapa, komuniti dan masyarakat kepada sekolah
AKTIVITI :
Pelaksanaan Guru Penyayang hendaklah berterusan dan menjadi budaya kepada guru. Dilaksanakan secara berfasa menerusi pelan jangka pendek dan jangka panjang. Dalam Fasa pertama, tumpuan akan diberi kepada tiga aktiviti berikut; Mengalu-alukan kehadiran murid, Pelaksanaan Program Mentor Mentee dan Memberi penghargaan kepada murid
1) AKTIVITI MENGALU-ALUKAN MURID
i. Guru mengalu-alukan
-Menyambut kedatangan murid-murid di pintu pagar
-Penampilan guru yang kemas dan ceria sekolah
-Bersikap mesra, berbudi bahasa dan menghormati murid
-Ambil berat, prihatin dan sabar menyambut murid memulakan sesi persekolahan baru
-Membuat sapaan
-Memberi salam dan menyambut salam semasa datang
-Semasa murid datang sekolah ke sekolah
-Lambaian pulang
-Bertanya khabar
-Memberi bimbingan dan tunjuk ajar secara berhemah Contoh membetulkan tali leher, membetulkan butang baju dll
2) AKTIVITI MENTOR MENTEE
-Strategi pelaksanaannya;
i. Membangunkan sahsiah -Seorang atau dua mentor bagi setiap kelas diri murid
ii. Perjumpaan sekurang-kurangnya dua kali sebulan
iii. Membantu murid menyelesaikan masalah dan membina jati diri murid
-Pengisian semasa perjumpaan;
i. Menyemak dan prihatin latar belakang mentee sepeti sesi ramah mesra
ii. Membimbing mentee mengatasi masalah
iii. Membimbing mentee membina hala tuju dan kerjaya
iv.Meraikan hari lahir
v. Membimbing mentee membentuk jati diri dan sahsiah diri
vi.Lawatan/ziarah keluarga
v. Membimbing mentee membentuk jati diri dan sahsiah diri
vi.Lawatan/ziarah keluarga
3) AKTIVITI PENGHARGAAN MURID
-Guru meraikan murid dalam suasana kasih sayang murid
Antara kaedah yang boleh digunakan;
i. Hari lahir murid
-Mengumumkan ucapan selamat melalui pembesar suara sekolah
ii. Sambutan hari kanak- kanak
-Menyanyikan lagu bersesuaian dengan tema sambutan
iii. Perayaan-perayaan
-Contoh: Hari Raya, Lagu Perayaan Utama Tahun Baru Cina, Deepavali, Krismas c
-Menghantar kad ucapan termasuk perayaan Contoh: utama di Sabah dan Kad Hari Lahir Sarawak Kad Hari Perayaan
iii.Aktiviti dilaksanakan semasa perhimpunan atau di dalam bilik darjah.
TERIMA KASIH
Cikgu Zuliadi GBK SKSW2
Ulasan