PROGRAM MINDA
SIHAT DI SEKOLAH DALAM KEBIASAAN BAHARU KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
1.
Pengenalan
1.1
Program Minda Sihat Di Sekolah
Dalam Kebiasaan Baharu dilaksanakan bagi memugarkan emosi murid kesan daripada
penularan pandemik atau krisis yang berlaku.
1.2
Program ini mengunakan tema "Minda Sihat: Emosi Terjaga, Kehidupan
Sejahtera" bagi meningkatkan kesedaran warga sekolah
akan kepentingan penjagaan kesihatan mental.
2. Objektif
Objektif
program ini adalah untuk;
2.1
Meningkatkan kesedaran murid tentang
kepentingan penjagaan kesihatan mental;
2.2
Mengenal pasti gejala awal yang memberi kesan kepada minda
akibat pandemik atau krisis yang berlaku;
2.3
Melaksanakan intervensi bagi menguruskan emosi
dalam kalangan murid;
2.4
Meningkatkan kemahiran
daya tindak murid dalam
mengendalikan emosi; dan
2.5
Memugarkan emosi murid bagi
menyokong kesejahteraan diri.
3. Pendekatan
Program ini menggunakan empat pendekatan utama iaitu pencegahan, perkembangan,
pemulihan dan krisis.
3.1
Pencegahan
Pencegahan
dilaksanakan melalui aktiviti berikut:
3.1.1
Mengenal pasti isu murid melalui analisis keperluan;
3.1.2
Mempromosikan kepentingan menjaga kesihatan dan mencegah
penyakit mental; dan
3.1.3
Membimbing murid menguruskan emosi bagi meningkatkan daya tindak.
3.2
Perkembangan
Perkembangan dilaksanakan melalui
perkara berikut:
3.2.1
Meningkatkan keupayaan murid berfikir secara sihat, rasional dan
kreatif melalui aktiviti seperti bimbingan kelompok, mentor mentee dan Pembimbing Rakan Sebaya;
3.2.2
Meningkatkan kawalan diri,
konsep kendiri positif dan resilien; dan
3.2.3
Meningkatkan kemahiran mengawal emosi melalui sesi bimbingan
· berterusan.
3.3
Pemulihan
Pemulihan dilaksanakan melalui perkara berikut:
3.3.1
Melaksanakan intervensi minda sihat kepada murid yang dikenal
pasti; dan
3.3.2
Melaksanakan sesi kaunseling secara
berterusan dan berfokus kepada penyelesaian isu menggunakan pendekatan
kaunseling seperti Solution Focus Brief
Therapy, Cognitive Behavioral Therapy
dan Choice
Theory Reality Therapy.
3.4
Krisis
Krisis dilaksanakan melalui
perkara berikut:
3.4.1
Mengenal pasti murid yang mengalami tanda kemurungan dan tanda
awal kecelaruan mental (contoh skizofrenia, kecelaruan bipolar);
3.4.2
Melapor kes krisis kepada Pengetua atau Guru Besar; dan
3.4.3
Mengadakan konsultasi dengan ibu bapa untuk merujuk murid kepada
pegawai kesihatan di klinik dan hospital berdekatan.
4
Peranan dan Tanggungjawab
Peranan dan tanggungjawab pihak yang terlibat dalam melaksanakan
program ini adalah seperti berikut:
4.1
Pentadbir Sekolah
4.1.1
Melaksanakan program dengan lancar dan berkesan;
4.1.2
Memantau pelaksanaan program
secara berterusan;
4.1.3
Merujuk kes krisis
murid kepada ibu bapa/penjaga; dan
4.1.4
Melaporkan kes krisis murid kepada PPD dan JPN melalui Sistem
Pelaporan lsu Disiplin dan Pendidikan (e-PIDP).
4.2
Guru
Bimbingan dan Kaunseling
4.2.1
Menyelaras pelaksanaan program
dengan guru dan murid;
4.2.2
Melaksanakan penataran program kepada guru;
4.2.3
Menyebarluaskan maklumat promosi
kesihatan mental kepada
guru, ibu bapa dan murid;
4.2.4
Menyediakan panduan dan bahan program
kepada guru;
4.2.5
Menyediakan profil murid dari segi isu kesejahteraan emosi;
4.2.6
Melaksanakan program pencegahan, pengembangan, pemulihan dan
krisis mengikut keperluan murid;
4.2.7
Memantau perkembangan murid dari masa ke semasa;
4.2.8
Melaporkan kes krisis
kepada Pengetua dan Guru Besar;
dan
4.2.9
Menjalinkan kerjasama
dengan Pejabat Kesihatan yang berdekatan
untuk mendapatkan khidmat
nasihat dan bantuan kepakaran.
4.3
Guru
4.3.1
Memastikan program dilaksanakan dengan lancar;
4.3.2
Memantau perkembangan perubahan tingkah laku dan emosi murid;
4.3.3
Merujuk murid yang dikenal pasti mengalami perubahan tingkah
laku dan emosi kepada GBK; dan
4.3.4
Meningkatkan kesedaran kepentingan kesihatan mental merentas
kurikulum.
5
Pelaksanaan Program
Program ini dilaksanakan melalui dua strategi iaitu promosi minda sihat di sekolah
rendah dan menengah serta saringan minda sihat juga di laksanakan di sekolah randah dan sekolah menengah
Promosi Minda Sihat
Promosi minda sihat
bertujuan meningkatkan kesedaran dan kepentingan menjaga kesihatan mental. Aktiviti yang boleh
dijalankan adalah seperti berikut;
5.1.1
Senarai semak keperluan
murid
5.1.2
Program 5 minit Pemugaran Minda
Sihat
5.1.3
Teknik Relaksasi
5.1.4
Kuiz
5.1.5
Ekspresi Emosi (luahan emosi di
nota pelekat)
5.1.6
Pertandingan - (karikatur, info grafik,
lagu dan video
pendek satu minit Minda Sihat).
5.2
Saringan
Minda Sihat
GBK menggunakan saringan minda sihat seperti berikut;
5.2.1
Saringan Whooley;
5.2.2
Saringan PHQ 9; dan
5.2.3
Saringan GAD7
Murid yang dikenal pasti mempunyai isu berkaitan emosi, perlu
menjalani intervensi menggunakan Modul Minda Sihat (KPM) dan Modul Kesihatan
Mental Remaja (KKM)
Ulasan